Hjälp för Robolinho®
Både vår kundtjänst och våra duktiga auktoriserade verkstäder är naturligtvis alltid redo att hjälpa dig, om du har behov av det. Men innan du kontaktar dem, finns det flera saker som du kanske kan kontrollera först.
Den här sidan ger dig en överblick och hjälper dig att hitta lösningen på ditt problem. Om du letar efter hjälp med installation, felkoder, uppdateringar eller funktioner - så hittar du det här.
I den här punktlistan hittar du länkar för att lösa följande utmaningar:
- Roboten kan inte hitta hem.
- Roboten rapporterar ”Ingen kabelsignal” / ”No loop signal”.
- Roboten åker inte ut och klipper gräsmattan.
Du kan också hitta tutorials/videoguider om hur du gör följande:
Hitta hjälp med:
Felkoder för Robolinho®
Rapporterar din Robolinho® fel? Se vad koden betyder och hur du åtgärdar problemet.
Robolinho® uppdatering
Här kan du ladda ner programvaran AL-KO Robolinho® Update-programvaran gratis.
Smarta funktioner
Narrow Passage Mode
Narrow Passage Mode är en användbar funktion i Robolinho® robotgräsklipparen som garanterar effektiv klippning i svåra och smala passager.
Off Pitch Parking
Du kan placera laddstationen antingen i eller utanför klippområdet och låta Robolinho® navigera till eller från laddstationen från olika positioner.
Quick Homing Kit
Om Robolinho® stöter på begränsningskabeln framför Quick Homing Kit när den är på väg hem, kommer den att svänga i önskad riktning mot laddstationen.
Så här ser du till att din robot uppdateras automatiskt
För att din robot ska kunna uppdateras automatiskt måste den:
- Ha en Wi-Fi-anslutning
- Vara ansluten till laddstationen
- Inte vara i ett aktivt klippningsjobb
- Ha mer än 10 minuter kvar till nästa klippning
Om din robot har firmwareversion 1.7.5 måste du också se till att ett klippningsjobb är planerat till senare samma dag, men det måste vara mer än 10 minuter till nästa klippning.
När ovanstående villkor är uppfyllda kommer din robot automatiskt att uppdateras till den senaste firmwareversionen.
Utmaning: Ingen kabelsignal / No loop-signal
Felkod CN007 (kabelbrott/strömavbrott). CN008 (delvis kabelbrott/felaktig montering)
Lyser lampan i laddstationen?
Nej – Kontrollera att strömmen är påslagen i eluttaget. Kontrollera att ledningsanslutningar och stickproppar är intakta. Om lampan i laddstationen fortfarande inte lyser är din strömförsörjning troligen defekt och behöver bytas ut.
Ja – Slå av strömmen, frilägg anslutningarna till begränsningskablarna genom att skjuta de 2 locken (bild 3+4) på laddplattan åt sidan. Lyft upp det lilla orange handtaget (bild 5+6) på begränsningskabelns kontakt på båda sidor.
Koppla ur begränsningskabeln och lägg nu en ny lös kabel i en cirkel på ca 5-10 meter runt laddstationen
Koppla in kabelsändarna i de två kontakterna och tryck ner de orange handtagen på plats. Anslut strömmen och placera roboten i den nya slingan
Starta roboten. Om roboten kan köra i den nya slingan betyder det att både roboten och signalen från begränsningskabeln är intakta. Felet ligger alltså i begränsningskabeln i gräsmattan.
Utmaning: Min robotgräsklippare klipper inte ordentligt / knivarna är blockerade
Lösning: Tryck på STOP och lyft upp roboten för att kontrollera att knivarna är korrekt placerade (vinkelräta mot skärskivan) och att de är rena (bild 1).
Skärskivan måste kunna röra sig smidigt utan att stöta emot orenheter och främmande föremål. Om det fastnat gräs, grenar eller något annat, ska du ta bort det.
Utmaning: Roboten kör inte ut från laddstationen och klipper gräset
Orsaken kan vara att regn- eller frostsensorn är aktiverad och hindrar roboten från att köra. Om en sensor utlöses visas detta på displayen.
Du har möjlighet att justera känsligheten för båda sensorerna i inställningsmenyn. Båda sensorerna kan också stängas av under samma inställningar.
Vi rekommenderar dock inte att roboten körs i minusgrader, eftersom det kan orsaka skador på elektroniken.
Så här byter du knivar på din robot (knivset 127465)
- Stäng av roboten
- Placera den upp och ned på ett mjukt underlag
- Ta bort de 3 skruvarna i mitten av knivbrickan med en 7 mm skiftnyckel eller hylsnyckel
- Rengör klippkåpan och knivbrickan noggrant
- Ta också bort de 4 bladen på knivbrickan med en 7 mm skiftnyckel eller hylsnyckel - de övre bladen har en mutter på baksidan
- Montera de 4 nya knivarna så att de är vinkelräta mot knivbrickan enligt bilden (bild från 127466)
- Montera nu knivbrickan på knivmotorn med de 3 skruvarna i mitten
- Roboten är nu redo att klippa ditt gräs igen
Så här byter du knivplatta på din robot (knivplatta 127466)
- Stäng av roboten
- Placera den upp och ned på ett mjukt underlag
- Ta bort de 3 skruvarna i mitten av knivplattan med en 7 mm skiftnyckel eller hylsnyckel
- Rengör klippkåpan noggrant och montera den nya knivplattan på knivmotorn med de 3 skruvarna
- Roboten är nu redo att klippa ditt gräs igen
Kalibrering och startpunkter
Det finns flera fall där du behöver kalibrera din Robolino®:
- Vid installation
- Efter service
- När du återställer fabriksinställningarna
Vi har både en video och en mer detaljerad guide så att du själv kan kalibrera din robot och se till att den känner till området och presterar sitt bästa i din trädgård.
Videor
Titta på videorna här för att se hur du:
- Programmerar din robot och ställa in klipptider
- Underhållar din robot