Reklamationsrätt - om det är något fel på varan
AL-KO lägger av tradition ribban högt när det gäller kvalitet och service på våra produkter. Trots löpande kontroller kan vi dock inte alltid förhindra att det uppstår fel på tekniska produkter. Om du har tekniska frågor, om leveransen inte motsvarar det du har beställt eller om det uppstått ett fel eller en skada, kan och vill vår kundtjänst gärna hjälpa dig.
Konsumentköplagens regler om fel och brister gäller vid köp
När du handlar på https://www.al-ko.com/shop/se/ har du naturligtvis 36 månaders reklamationsrätt. Det innebär att du som utgångspunkt kan få varan reparerad, utbytt, pengarna tillbaka eller avslag på priset, beroende på den konkreta situationen.
Det är naturligtvis ett krav att reklamationen är berättigad och att felet/bristen inte har uppstått som följd av felaktig användning av produkten eller annat beteende som orsakat skadan.
Reklamationsrätten gäller endast vid:
• Efterlevnad av instruktioner i bruksanvisningen
• Lämplig hantering
• Användning av orginalreservdelar
- • Vid fel eller skador som direkt eller indirekt orsakats av felaktig hantering, felaktig användning, ej utfört underhåll, felaktigt iordninggörande av produkten, modifikationer av produkten, skador på grund av överbelastning, användning med fel nät-spänning, fel bränsle, fel typ eller mängd av motorolja samt fall eller stötar.
- • Öppnade eller (delvist) isärmonterade produkter med icke originalreservdelar och/eller vid egenhändiga försök till reparation och/eller tekniska ändringar.
- • Tillbehör, reservdelar och slitdelar såväl som enskilda komponenter och tillbehör som redan har uteslutits ur AL-KOs allmänna garantivillkor
- Reklamationsrätten omfattar inte:
• Batterier
• Lackskador orsakade av normalt slitage
• Slitdelar (märkta med: xxxxxx (x) på reservdels-listan (Parts PDF),
• Skador på förbränningsmotorer från externa motortillverkare (som omfattas av särskilda garantivillkor fastställda av aktuell motortillverkare).
Om den köpta produkten används för annat än privat bruk (t.ex. jobbmässigt och/eller professionell användning) är garantiperioden begränsad till 12 månader.
2+2 års utökad garanti:
• Exklusiv förlängning av garantiperioden med totalt 4 år
• Den förlängda garantin gäller för solo® by AL-KO produkter
• All information och programvillkor för 2+2 utökad garanti
Hur snabbt måste jag reklamera varan?
Du måste reklamera varan inom ”skälig tid” efter att du har upptäckt varans fel/brist. Om du reklamerar varan inom 2 månader efter att felet/bristen uppräcktes har du reklamerat inom rätt tid.
Om reklamationen är berättigad ersätter vi naturligtvis ev. (rimliga) fraktkostnader
Varan skickas till:
- AL-KO Ginge A/S
- Godsbanegade 20
- DK-9700 Brønderselv
Vi behöver följande information när du skickar varan till oss
När du returnerar varan till oss ber vi dig beskriva problemet så detaljerat som möjligt. Använd gärna vårt kontaktformulär. Detta är inte ett krav, men det gör vår handläggning av ärendet enklare och kortar reklamationens handläggningstid. OBS! Vi tar inte emot paket som skickas mot postförskott eller liknande.
Kom ihåg att varan alltid måste vara tillräckligt emballerad när den returneras till oss, och kom ihåg att få ett kvitto på försändelsen så att du kan följa din retur.
Om du har ytterligare frågor eller om du behöver ytterligare hjälp, står vår kundtjänst till ditt förfogande.